Bij bedrijfswaardering kan ook gebruik worden gemaakt van de goodwill methode.
Wat is goodwill?
Goodwill is het gedeelte van de marktwaarde van een bedrijf dat niet direct toewijsbaar is aan de activa en passiva van dat bedrijf. Goodwill ontstaat in de meeste gevallen slechts bij een overname en wordt binnen de financiële wereld beschouwd als de meerwaarde van een onderneming boven het genormaliseerde eigen vermogen. In deze zienswijze vertegenwoordigt de goodwill toekomstige inkomsten van de ondernemingen die nog niet gewaardeerd zijn op de balans, maar die al wel bestaan in de vorm van kennis, klanten, merken, personeel, enz.
Goodwill methode bij overname bedrijf
Bij een bedrijfsovername is er vaak een discussie over goodwill. Koper en verkoper hebben hier allebei een visie op, maar de vraag is hoe deze goodwill is te berekenen bij een overname. Daarbij is het belangrijk om te kijken welke potentie een onderneming heeft. Daarbij stellen we de volgende drie vragen. Hoe draaide de onderneming de afgelopen drie tot vijf jaar? Hoe draait het bedrijf nu? Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst qua omzet en winst? Met een antwoord op deze vragen weet u hoe u de goodwill kunt terugverdienen en kunt u bepalen binnen welk tijdsbestek u het wilt terugverdienen.
Goodwill berekenen
Om goodwill te berekenen wordt meestal een formule gebruikt die uitgaat van de overwinst, waarbij de rentabiliteit van de afgelopen drie jaar als startpositie wordt gehanteerd. Op de winst over deze jaren worden buitengewone baten en lasten gecorrigeerd. Als die correctie heeft plaatsgevonden wordt in bepaalde gevallen het salaris dat de ondernemer zichzelf uitkeert in mindering gebracht en wordt de rente op het eigen vermogen van de winst afgetrokken. Het bedrag dat daaruit komt, is de overwinst.
De overwinst wordt met factor x vermenigvuldigd waarbij factor x voor een groot deel afhankelijk is van de branche, locatie, reputatie van het bedrijf en het merk zelf. Gebruikelijk is drie tot vijf keer de overwinst.